Cofnięty licznik - rękojmia
15 grudnia 2024

Nielegalnie cofnięty licznik - rękojmia.

Nielegalnie cofnięty licznik jako wada ukryta pojazdu – odpowiedzialność cywilna i karna sprzedawcy.

 

W przeciągu kilku ostatnich dni umówiłam dwie konsultacje prawne. Klienci zgłosili się do mnie z zapytaniem, jakie prawa im przysługują, gdy kupili samochód i podczas jego normalnego użytkowania zorientowali się, że poprzedni właściciel skorygował stan licznika, który nie odzwierciedla faktycznego przebiegu? W związku z tym, że temat ten może zainteresować każdego nowego posiadacza auta, postanowiłam o tym coś więcej napisać.

 

1. Co to jest wada ukryta samochodu?

Wadą ukrytą są wszelkie usterki, których nie da się zauważyć na pierwszy rzut oka. Te uszkodzenia zmniejszają wartość i użyteczność zakupionego pojazdu. Ważne jest, aby dana usterka istniała w momencie zakupu pojazdu. Jednym ze sposobów na potwierdzenie wady jest zlecenie wykonania ekspertyzy rzeczoznawcy, który może określić, kiedy wada powstała i jakie były jej przyczyny. Inną metodą jest zgromadzenie dokumentacji serwisowej oraz zapisów z przeglądów technicznych, które mogą pomóc w ustaleniu historii usterki.

 

2. Co to jest wada fizyczna?

Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. Art. 556 (1) k.c. precyzuje, że taka sytuacja występuje, gdy rzecz:

- nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;

- nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;

- nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;

- została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

 

Uwaga! Nie ma znaczenia, czy kupujesz auto nowe, czy używane. Może się zdarzyć, że sprzedawcy będą przekonywać nabywcę, że rękojmia dotyczy jedynie nowych aut.

 

3. Co to jest wada prawna?

Z wadą prawną rzeczy mamy do czynienia wówczas, gdy:

- rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej (np. pochodzi z przestępstwa kradzieży);

- jest obciążona prawem osoby trzeciej (np. przysługuje jej prawo pierwokupu);

- ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia sądowego (np. gdy przedmiot sprzedaży został zabezpieczony w postępowaniu karnym jako dowód w sprawie).

 

4. Co to jest rękojmia?

Rękojmia za wady rzeczy to odpowiedzialność sprzedającego za wady fizyczne i prawne pojazdu. Rękojmia powstaje z mocy prawa, co oznacza, że dla jej istnienia nie jest wymagane zawarcie jakiejkolwiek dodatkowej umowy.

 

Uwaga! Niezależnie od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, kupujący może dochodzić odszkodowania w związku z wadami rzeczy na zasadach ogólnych.

 

5. Kiedy sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi?

Jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy sprzedaży.

 

6. Co zrobić, jeśli po zakupie samochodu okaże się, że posiada on sfałszowany przebieg licznika?

Należy złożyć sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi. Najbezpieczniejszą formą jest forma pisemna. Trzeba sprecyzować swoje żądanie oraz opisać zaistniałą wadę pojazdu. Kupującemu przysługują zasadniczo cztery uprawnienia:

 

Pierwsze dwa uprawnienia

- żądanie wymiany rzeczy na wolną od wad;

- żądanie usunięcia wady;

 

Sprzedawca może odmówić żądaniu kupującego, jeśli jest to niemożliwe (nie posiada już więcej takich samych aut) lub naprawa wymagałaby poniesienia nadmiernych kosztów.

 

Pozostałe dwa uprawnienia

- złożenie oświadczenia o obniżeniu ceny;

- złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

 

Uwaga! Wybór uprawnienia należy co do zasady do kupującego. Jeśli kupujący skorzystał z trzech pierwszych uprawnień (za wyjątkiem odstąpienia od umowy), a sprzedawca nie ustosunkował się do danego żądania w terminie 14 dni, to uważa się, że uznał je za uzasadnione i przyznał rację kupującemu.

 

W sytuacji zbycia pojazdu z cofniętym licznikiem, nieuczciwy sprzedawca nie ma raczej możliwości usunięcia lub naprawy tego typu wady. Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy nie musi być poprzedzone domaganiem się przez kupującego naprawienia rzeczy lub wymiany rzeczy na wolną od wad. W tym zakresie istnieje tylko jedno ograniczenie. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeśli wada jest nieistotna.

 

Uwaga! Aby skorzystać z uprawnienia o odstąpieniu od umowy, ujawniona wada rzeczy musi być istotna.

 

Od momentu skutecznego złożenia sprzedającemu oświadczenia o odstąpieniu przez kupującego, umowa sprzedaży wygasa ze skutkiem ex tunc, czyli od chwili jej zawarcia.

 

Jeżeli korekta stanu licznika dotyczy nieznacznej liczby kilometrów, można rozważyć obniżenie ceny. W oświadczeniu trzeba określić kwotę, o którą cena ma zostać obniżona.

 

Ważne, aby obniżka była proporcjonalna do spadku wartości pojazdu w związku ze stwierdzoną wadą. Na tle tej zasady powstały wątpliwości co do tego, czy obniżenie ceny powinno uwzględniać nakłady potrzebne do doprowadzenia rzeczy do sprawności zgodnej z jej przeznaczeniem. Z jednej strony, wskazuje się, że obniżenie ceny polega na ustaleniu proporcji między wartością rzeczy wolnej od wady a jej wartością rzeczywistą, czyli ustaloną z uwzględnieniem istniejących wad. Z​ drugiej strony, pojawiają się też głosy, iż obniżenie ceny powinno uwzględniać koszt starań prowadzących do przywrócenia sprawności rzeczy.

 

7. Jakie są terminy na złożenie reklamacji z tytułu rękojmi?

Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat. Warto zapamiętać, że jeżeli kupującym jest konsument, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, to domniemywa się, iż wada istniała w chwili nabycia pojazdu od sprzedającego.

 

8. Co grozi za cofnięcie stanu licznika?

Dopiero od dnia 1 stycznia 2020 roku ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie do kodeksu karnego art. 306a. Popełnienie tego czynu zabronionego jest zagrożone karą pozbawienia wolności w wymiarze od 3 miesięcy do lat 5.

 

  O mnie 

Moją misją jest dążenie do tego, aby prawo służyło człowiekowi, a nie odwrotnie. Jestem przekonana, że wytrwałe i konsekwentne działanie jest krokiem w stronę osiągnięcia sukcesu. Świadczenie usług prawnych to moja praca, ale też i pasja. Dlatego nie brakuje mi energii do podejmowania nowych wyzwań i walki o prawa osób, które mi zaufały. Zależy mi na stworzeniu takiej atmosfery, gdzie każdy Klient będzie miał poczucie, że znalazł się w dobrych rękach. Od adwokata wymaga się często ludzkiego wsparcia i zrozumienia w trudnych życiowych sytuacjach. Jestem tego świadoma.

  Jestem tutaj  

  Kontakt ze mną 

Od poniedziałku do piątku:

7.30 - 15.30

 

Istnieje możliwość umówienia się na wizytę w innych godzinach, po wcześniejszej konsultacji telefonicznej.

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.

  Godziny otwarcia 

ul. Sądowa 1, 42-700 Lubliniec

  +48 694 678 446

  kontakt@adwokat-klimas.pl

Numer rachunku bankowego

ING Bank Śląski S.A.

74 1050 1155 1000 0092 8978 8367