Sprawy, z jakimi przychodzi nam się mierzyć na co dzień, wymagają czasem zasięgnięcia pomocy prawnej u specjalisty. Niejednokrotnie zdarzyło mi się, że Klienci na początku swojej wizyty mówili:
- „nie wiem, od czego zacząć” (zazwyczaj odpowiadam – „może, żeby było łatwiej, to będę zadawać pytania pomocnicze”),
- „całą noc nie spałam przed spotkaniem z Panią, tak się stresowałam”,
- „jak szłam tutaj, to tak mi serce szybko biło”.
Wiele osób odczuwa niepokój przed pierwszym spotkaniem. Nie wie, o co zapytać lub jakie dokumenty przynieść. W związku z tym przygotowałam garstkę praktycznych wskazówek, w jaki sposób przygotować się na pierwszą wizytę u adwokata.
Warto przed pierwszym spotkaniem nawiązać kontakt telefoniczny lub e-mailowy w celu uzgodnienia terminu wizyty. W ten sposób można uniknąć sytuacji, w której adwokat nie będzie miał czasu, albo będzie przebywał poza kancelarią w związku z innymi obowiązkami zawodowymi.
Kilka razy zdarzyło mi się, że ktoś złożył mi niezapowiedzianą wizytę, jak to się mówi: „przyszedł z ulicy”. Każdy nowy Klient sprawia, że się cieszę, ale wolałabym unikać takich sytuacji. Musiałam przeprosić daną osobę i odmówić spotkania w tym konkretnym momencie, argumentując, że jestem zajęta – pisząc terminowe pismo, wychodząc na rozprawę, czy czekając na innego Klienta, z którym wcześniej umówiłam spotkanie.
Też zdarzyło mi się, że pewnego razu odebrałam telefon i usłyszałam: „Jestem pod drzwiami Kancelarii, a Pani nie ma, mimo że jest napisane, że Kancelaria w tych godzinach jest czynna”. Oczywiście po raz kolejny przeprosiłam i wytłumaczyłam, że właśnie jestem w drodze do Sądu Okręgowego w Częstochowie i moja praca też wiąże się z różnymi służbowymi wyjazdami.
Podczas umawiania wizyty, warto wspomnieć, z jaką sprawą udajemy się do prawnika, aby ten mógł zarezerwować dla Klienta wystarczającą ilość czasu. Z doświadczenia wiem, że np. sprawy rodzinne są czasochłonne. Klienci w pierwszej kolejności mają potrzebę wysłuchania. Dopiero potem przechodzimy do merytorycznych rzeczy.
Adwokatowi należy przedstawić jak najwięcej informacji związanych ze sprawą. Przed spotkaniem przypomnij sobie wszystkie istotne kwestie. Najmniejszy szczegół też ma znaczenie. Dobrze jest zrobić sobie pisemne notatki, żeby nic nie umknęło z pamięci.
Ja sama praktykuję robienie skrupulatnych notatek na spotkaniu, aby zapoznać się jak najlepiej ze stanem faktycznym sprawy, niczego nie zapomnieć i dobrać najlepszą taktykę procesową.
Przedstawiając adwokatowi swoją sprawę bądź szczery i nie zatajaj faktów. Krótko, w dwóch słowach, po prostu – nie kłam. Warto już na samym początku postawić sprawę jasno, aby w przyszłości uniknąć problemów, które mogą nawet doprowadzić do przegrania Twojej sprawy.
Również i to mi się zdarzyło, że byłam oszukiwana przez Klienta. Już na pierwszym spotkaniu, gdy to wyczułam, zapytałam wprost: „a dlaczego Pan nie mówi mi prawdy i mnie okłamuje?”. Musicie pamiętać, że rolą adwokata nie jest osądzanie Waszego zachowania!
Adwokat też nie pobiegnie do prokuratora i nie powie: „Tak, to on handlował narkotykami. Proszę go oskarżyć”. Adwokat stoi za Wami murem, działa tylko na Waszą korzyść.
Adwokata ponadto obowiązuje tajemnica zawodowa.
Adwokat zapewne będzie chciał zapoznać się z dokumentami dotyczącymi Twojej sprawy. Jeśli nie wiesz, które dokumenty mogą okazać się istotne, to zabierz wszystkie. Wspólnie z adwokatem zrobicie ich selekcję na spotkaniu.
Jeśli w ogóle nie wiesz, jakich dokumentów dostarczyć, poproś adwokata o informację w tym zakresie. Rodzaj dokumentacji zależy nie tylko od rodzaju sprawy, z którą się zgłaszasz, ale też od danego stanu faktycznego.
Zastanów się również, o jakich świadków można zawnioskować w sprawie.
Twoje zdanie też jest ważne dla adwokata. Pomyśl, jakie rozwiązanie sprawy najbardziej Cię usatysfakcjonuje. Warto też przemyśleć, czy będziesz skłonny do ustępstw na rzecz strony przeciwnej, oraz czy widzisz możliwość polubownego zakończenia sprawy. Możesz też zastanowić się, jakie stanowisko zajmuje Twój przeciwnik procesowy, w czym się z Tobą zgadza, a w czym nie.
Pomyśl, o co będziesz chciał podpytać. Warto przygotować sobie listę zagadnień, które chciałbyś poruszyć na spotkaniu. Jeśli w trakcie wizyty czegoś nie zrozumiesz, najdą Cię wątpliwości, poproś o doprecyzowanie i wyjaśnienie.
Ja staram się tłumaczyć wszystko powoli, czasem nawet po kilka razy, jeśli jest taka potrzeba. Zdaję sobie sprawę, że język prawnika bywa czasami niezrozumiały dla osób niezwiązanych z zawodem.
Powoli puentując, nawet przed chwilą odebrałam telefon, w trakcie pisania tego artykułu, gdzie mój Klient oświadczył, że odebrał pismo z Sądu, z którego miało wynikać, że Sąd uznał się za niewłaściwy do rozpoznania jego sprawy. Pomyślałam: „To niemożliwe”. Sprawdziłam na szybko w przepisach, czy aby na pewno prawidłowo złożyłam pozew, ponieważ sama już zwątpiłam. Poprosiłam go, żeby wysłał mi skan sądowego pisma, żeby to zweryfikować. Jak się okazało, mój Klient nie zrozumiał treści postanowienia Sądu. Zadzwoniłam do niego, żeby mu powiedzieć, że wszystko jest w porządku i przetłumaczyłam mu język prawniczy na język polski, zrozumiały dla niego.😉
Innym doświadczeniem było to, jak umówiłam się na spotkanie z Komornikiem wraz z moim Klientem, który po zakończonym spotkaniu powiedział mi: „ja nic nie rozumiałem, o czym Wy między sobą rozmawialiście”.
Dlatego – „kto pyta, nie błądzi”!
Moją misją jest dążenie do tego, aby prawo służyło człowiekowi, a nie odwrotnie. Jestem przekonana, że wytrwałe i konsekwentne działanie jest krokiem w stronę osiągnięcia sukcesu. Świadczenie usług prawnych to moja praca, ale też i pasja. Dlatego nie brakuje mi energii do podejmowania nowych wyzwań i walki o prawa osób, które mi zaufały. Zależy mi na stworzeniu takiej atmosfery, gdzie każdy Klient będzie miał poczucie, że znalazł się w dobrych rękach. Od adwokata wymaga się często ludzkiego wsparcia i zrozumienia w trudnych życiowych sytuacjach. Jestem tego świadoma.
Od poniedziałku do piątku:
7.30 - 15.30
Istnieje możliwość umówienia się na wizytę w innych godzinach, po wcześniejszej konsultacji telefonicznej.
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.
ul. Sądowa 1, 42-700 Lubliniec
+48 694 678 446
kontakt@adwokat-klimas.pl
ING Bank Śląski S.A.
74 1050 1155 1000 0092 8978 8367